Patsientide nõukoda: haigekassa rahastamisotsus töötab patsientide vastu

Piret Lakson
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Patsiendid.
Patsiendid. Foto: Peeter Langovits / Postimees

Eesti Patsientide Nõukoda leiab avalikus pöördumises, et tervishoiuasutuste rahastamises tehtavad muudatused piiravad patsiendi valikuvabadust ning võivad halvendada ravikvaliteeti.

Patsientide nõukoda palub haigekassa nõukogul üle vaadata haigekassa juhatuse otsus, millega vähendatakse väiksemate tervishoiuasutuste poolt pakutavate tervishoiuteenuste mahtusid ja suunatakse need riiklikele arengukava haiglatele, sõltumata teenuse kvaliteedist ning patsientide arvamusest või rahulolust.

«Olukord, kus haigekassa süsteem tervikuna kasvatab ravimahtu ning suunab selle väiksematelt teenuse pakkujatelt suurematesse haiglatesse ümber, ei ole kooskõlas patsientide huvidega, mis võimaldaks neil valida teenust võimalikult paljude ning erinevate tervishoiuteenuse pakkujate vahel,» nentis patsientide nõukoda pöördumises.

Patsientide nõukoda viitas e-tervise piigikontrolli auditile, mille kohaselt vajab Eesti tervishoid patsiendikesksemat lähenemist olukorras, kus tervishoius oluliste sisuliste otsuste langetamisel sageli ei arvestata nende mõjudega patsientidele ning tervishoiuteenuse tarbijate huvidega.

Segaduses patsiendid

«Eeltoodu kohaselt tähendab statsionaarse ravi juhtude äravõtmine väiksematelt raviasutustelt mitmete meditsiiniasutuste sulgemist olukorras, kus on juba välja kujunenud kindel patsientuur, kes on rahul oma arsti ning raviasutusega,» märkis nõukoda ning lisas, et tervishoiuteenuse kvaliteedi üheks alustalaks on patsiendi ja arsti usaldusel baseeruv suhe ning koostöö, mis on välja kujunenud aastatega.

Nõukoda leidis, et haigekassa rahastamisotsus mõjub negatiivselt ravikvaliteedile ning piirab patsientide eelistusi raviasutuse ning arsti valikul, mis omakorda mõjub negatiivselt ravitulemusele. «Võrreldes väikeste raviasutuste tegevust piiravatele rahastamisotsusega on suured haiglad niigi Eestis tervishoiuteenuse pakkujatena eelisseisundis, nautides lisaks haigekassa poolt rahastatavatele teenustele veel riigieelarve ning EL-i struktuurifondide rahalisi toetusi.»

Patsientide nõukoja hinnangul tekitavad seetõttu väiksemate meditsiiniasutuste pakutavate teenuste rahastamise piirangud haigekassa poolt segadust patsientide hulgas, mis omakorda avaldavad negatiivset mõju tervishoiuteenuste kvaliteedile. «Seni on väiksemad meditsiiniasutused olnud filtriks, mis on pakkunud alternatiivseid ideid ja võimalusi patsientide ravil kogu süsteemile, aidates parandada teenuse kvaliteeti ning kättesaadavust.»

Mõistlik konkurents

Nõukoja kinnitusel tõstab mõistlik konkurents tervishoiuteenuste turul teenuse kvaliteeti ning paneb suurhaiglaid pingutama ja pakkuma patsientidele paremat teeninduse kvaliteeti. Enamikel erialadel saavad väiksemad meditsiiniasutused pakkuda haigetele paremat ravikvaliteeti ning privaatsust, kui suured haiglad, kus patsiendid peavad läbima ränga kadalipu alates registratuurist vastuvõtuaja saamisest, kuni kuudepikkuste ootejärjekordadeni, leidis nõukoda.

«Konveiermeetodil töötavad suurhaiglad ei saa läheneda patsiendile nii individuaalselt, kui väiksemad raviasutused. Kui meie võimuses pole lahendada kõiki tervishoiuprobleeme, siis jätkem patsientidele vähemalt võimalus saada soovi korral teenust seal, kus neid probleeme pole või, kus ta seda soovib,» selgitas nõukoda pöördumises.

Seega leiab patsientide nõukoda, et väikeste haiglate poolt haiglavõrgu arengukava haiglatele pakutav konkurents on toonud tervishoiuteenuste turule juurde efektiivsust ja kvaliteeti. «Nimetatud tervishoiuasutuste  statsionaarsete tervishoiuteenuste rahastamata jätmine ja haiglavõrgu arengukava haiglate eelistamine tervishoiuteenuste rahastamisel suurendab  ebaefektiivsust - suurhaiglatel reeglina puudub konkurentsivabas olukorras stiimul patsiendi nimel rohkem pingutada.»

Lühemad järjekorrad

Nõukoja hinnangul on eeltoodu kohaselt raviteenuse tarbija jaoks oluline säilitada patsiendi valikuvabadus. Nõukoda peab erakliinikute eeliseks lühemaid järjekordi, mugavust ja personaalset suhtumist, mis puudutab nii lihtsamalt ja kiiremini arsti vastuvõtule pääsemist, väikseimaid ja hubasemaid ooteruume, kui ka näiteks väiksemaid palateid.

Patsientide nõukoda palub haigekassal oma otsuste tegemisel lähtuda patsiendi kui tervishoiuteenuse tarbija huvidest, jättes neile alles valikuvabaduse ning peatades väikekliinikute rahastamises kavandatavad muudatused.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles