Auto- ja motosport pakub väljakutseid ja tasakaalustab tööelu

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Motosport Väike-Maarjas Müüriku krossirajal
Motosport Väike-Maarjas Müüriku krossirajal Foto: Marianne Loorents / Virumaa Teataja

Anestesioloogia- ja intensiivraviosakonna arst Külvar Mand tegutseb nädalavahetuseti koos poja Martiniga auto- ja motospordivõistlustel julgestajana, et võistlejad ja pealtvaatajad õnnetuse korral abi saaksid.

Mand on auto- ja motospordiga seotud olnud juba üle 20 aasta, kogemused ulatuvad aega, mil ta ise sõitis rallit. Alates 1996. aastast, mil Mand läbis Ameerika Ühendriikides erakorralise meditsiini õppe, on ta tegelenud teadliku julgestuse pakkumisega ning on praegusel hetkel ainus atesteeritud Cheaf Medical Officer ehk vastutava meedikuna sertifitseeritud. Aastas julgestatakse keskmiselt 40‒50 võistlust ning suuremate võistluste, näiteks Kiviõli Motofestivali, puhul võib meditsiinipersonali hulk ulatuda kuni 30 inimeseni. Võib öelda, et Külvar Mand on näinud kõrvalt viimase kahekümne aasta jooksul uue auto- ja motospordipõlvkonna kasvamist – pisikestelt külavõistlustelt suurde MM-sarja jõudnud motosportlased teevad oma saavutustega heameelt paljudele.

Motosporti peab armastama

Külvar Mand kinnitab, et eelkõige peab võistlustel julgestusteenust pakkudes armastama auto- ja motosporti ning võistlustel julgestusteenuse pakkumine on enamat kui lihtsalt abistamine. See pakub meedikule väljakutseid ning õpetab kriisisituatsioonis tegutsema. Haiglaseinte vahel olev turvalisus ja tipptasemel meditsiinitehnoloogia teevad igapäevaselt personali töö lihtsamaks, kuid kogemus, kui on vaja põlluveerel aidata korraga kümmet inimest ning seda piiratud ressursiga, pakub adrenaliini ning samas heaolutunnet, kui inimesi suudetakse aidata. Loomulikult minnakse julgestust pakkuma alati lootusega, et midagi tõsist osalejatega ei juhtu, kuid meedik peab olema valmis tegutsema igas olukorras.

Võrreldes kahekümne aasta taguse ajaga on auto- ja motospordi julgestusteenuse pakkumine teinud läbi suure muutuse. Kui varem võis veel leida võistlusi, kus raja kõrval seisis üksik esmaabikotikesega medtöötaja, siis täna on selline olukord mõeldamatu. Tõsiseltvõetavad võistlused – MM-sarjad ja suuremad kohalikud võistlused eeldavad korraldajatelt tipptasemel spetsialistide olemasolu ka tugipersonali hulgas.

Vigastused ja lappimine

Milliseid vigastusi aga võistlustel ette tuleb? Külvar Mand selgitab, et käe- ja rangluumurd on auto- ja motospordis tavaline, küll aga tuleb paraku kokku puutuda ka tõsisemate õnnetustega – lülisambavigastused, ajutraumad –, mille puhul tuleb inimelu päästmiseks kiirelt tegutseda. Vajadusel transporditakse vigastatu kohe haiglasse. Kaugeim vigastatu transport on toimunud Itaaliast Tallinnasse – tegemist oli seljavigastusega sportlasega, kellele suudeti abi anda.

Samuti ei saa mööda pealtvaatajatega seotud probleemidest – raja ääres kaasa elades tuleb ette kurnatusest või kuumusest kokkukukkumist, šokki, südame rütmihäireid, kukkumisi, pisihaavu. Ka sportlaste seas on kuumal suvepäeval ülekuumenemist ette tulnud.

Ise sõidab tandem Külvar ja Martin Mänd veel aastas vaid ühel võistlusel – MMM tähendab lahtikirjutatuna mehaanikute mitteametlikke maailmameistrivõistlusi –, kuhu kogunevad võistluslikku adrenaliini koguma ja sportlaste füüsilist koormust tunnetama kõik need, kes reeglina raja kõrval taustajõuna sportlastele nõu ja jõuga abiks on. Siis on aeg omavahel jõudu võtta!

Külvar Mand kinnitab, et Ida-Tallinna Keskhaigla on auto- ja motospordiga kursis olevate inimeste seas hinnatud paik, kuhu vigastuste korral pöörduda. ITK arstid on auto- ja motospordiga kaasnevate võimalike vigastuste osas kogenud ning mis ühele on väljakutse, see teisele parim võimalik abi.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles