L, 19.09.2020

Uus trend: sooloõhtusöögid ja nende üllatav kasutegur

Üksinda einestades söövad inimesed tavaliselt vähem

FOTO: SCANPIX

Üksinda väljas õhtustamine võib parandada söömisharjumusi ja suhtumist toitu.

Kui laua broneerimine ühele tundub esialgu hirmutav või lausa piinlik, siis ainuüksi USAs tõusis möödunud aastal sooloreserveeringute osatähtsus 62 protsendi võrra, kirjutab medicaldaily.

Kaaslase puudumisel ei jäta end uutest maitseelamustest ilma New York’i elanikud, kus üksikute sööjate arv on enim tõusnud. Oluliselt ei jää alla ka teised suurlinnad nagu Philadelphia, Las Vegas ja Chicago.

Tervislik kasutegur

Cornelli toitumisuuringute keskuse juhtivteadur Brian Wansink püüdis oma viimases uuringus Mindless Eating:Why We Eat More Than We Think,  üksinda söömise juures positiivseid tagajärgi leida.

Katsealustele kaeti lõunalaud, mis koosnes pitsast, küpsistest ja limonaadist ning neid jälgiti üksinda ja gruppides süües. Kui inimesed sõid üksinda, tarbisid nad märkimisväärselt vähem toitu ning paljud jätsid küpsised hoopis puutumata.

Kui katsealused jagati neljastesse ja kuuestesse gruppidesse, sõid nad tunduvalt suurema koguse toitu. Kusjuures veidi rohkem sõid need, kes muidu sõid vähem ja vastupidi. Wansink nimetab seda «normide võimuks» - nimelt rühmas olles tunnevad inimesed alateadlikult rohkem seltskonna survet. Seega kui seltskonna norm on süüa rohkem kui üks tükk pitsat, teevad seda ka need, kes muidu piirduksidki ühe tükiga.

Inimesed võrdlevad oma söömisharjumusi teistega ning matkivad isegi üksteise söömiskiirust. Wansink hoiatab, et suurtel üritustel lauas süües võib iga lähedalistuv inimene olla potentsiaalne söömiskiiruse kujundaja. Sellest tulenevalt võivad aeglased sööjad tempot tõsta ja kiired sööjad tempot langetada. Nii järeldubki, et üksinda söömine tuleb kasuks eelkõige tervislike toitumisharjumustega inimestele.

«Kui lähete tööl lõunale, ärge tundke survet, et te ei või seda üksinda teha,» ütles toitumisteadlane Boug Carter ajakirjale Phychology Today. «Kord nädalas või paar korda kuus minge üksinda, nautige seda aega ja ärge kiirustage.»