Eesti kaldub esialgu suhkru maksustamise poole

Hanneli Rudi
, Tarbija24 head
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Suhkrused joogid kutsuvad lapsi ostma.
Suhkrused joogid kutsuvad lapsi ostma. Foto: Raivo Tiikmaa

Sotsiaalministeeriumi juhitud töörühm soovitab toitumise rohelise raamatu tööversioonis esimese asjana kaaluda suhkru maksustamist, mille eelduseks on maksustamise mudelite rakendatavuse ja kasutegurite põhjalik mõjuanalüüs.

Toidu maksustamise peatükis leiab raamatu koostanud töörühm mitmetele välisallikatele toetudes, et Eestis oleks kõige efektiivsem maksustamise meetod karastusjookide lisamaksustamine ning puu- ja köögiviljade maksusoodustused, kirjutab BNS. Samas märgib töörühm, et rasvumise vähenemise osas on seni läbi viidud uuringute kohaselt maksupoliitika seos nõrgem.

Ministeerium kaalub rohelises raamatus mitut varianti: kas lisamaksustada toidugruppi, kuhu kuuluvad näiteks karastusjoogid ja alkohoolsed joogid, või toiduainetes sisalduvaid ained, nagu näiteks suhkrut ja teatud rasvhappeid. Samas tuuakse välja risk, et teatud toitude maksustamisel asendatakse need tooted samalaadse, mitte maksustatud toidu koostisosaga, näiteks maksustatud suhkur asendatakse magusainega.

Töörühm toob toidu maksustamisel peamise eesmärgina välja selle, et see on efektiivseim viis suunata toidukäitlejaid vähendama suhkrusisaldust valitud toidugrupis, mis ei ületaks seatud kriteeriumit lisatud suhkrute osas.

Seejuures tuuakse välja Ungari näide, kus pärast toidumaksu tarbis 20 protsenti elanikkonnast lisamaksustatud tooteid vähem. Lisamaksustatud toodete müük langes seal 27 protsenti, kuid 40 protsenti käitlejatest muutis lisamaksustatud toidu koosist, mis lisaks tarbimis- ja ostueelistustele, aitas kaasa toidu koostise muutmisele.

Kuigi ministeerium on veendumusel, et maksupoliitika võib aidata vähendada lisamaksustatud toidu ostu- ja tarbimiseelistusi, ei ole argumendid rahvatervise eesmärkide saavutamiseks läbi toidu maksustamise nii selged, kui näiteks tubaka ja alkohoolsete jookide puhul. Toidu puhul sõltub see rohkem maksu disainist ning kontekstist, kus seda kohaldatakse.

Tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski on varem BNS-ile öelnud, et toitumise rohelise raamatu dokument iseenesest on veel toores, aga kindlasti tahab ministeerium algatada arutelu, mis puudutab kahjulike toitude erinevaid regulatsioone.

Samas väljendas Ossinovski ka ettevaatlikust, kuna paljud riigid on mingi toote ebaatraktiivsemaks muutmisel kasutanud maksupoliitilise meetmeid, mis on seal ebaõnnestunud ja millest on hiljem loobutud.

Eesti Toiduainetööstuse liidu juhataja Sirje Potisepp on varem BNS-ile öelnud, et toitumise rohelise raamatu praegune versioon eelkõige sotsiaalministeeriumi nägemus. Temas sõnul on raamat täiesti tasakaalust väljas ja sinna on jõudnud ka varem töögrupis välistatud toidumaksud. Liit soovib need raamatust välja jätta.

«Aasta aega tagasi leidis töögrupp, et toidumaksud ei ole efektiivne meede seatud eesmärkide täitmiseks ja see jääb rohelisest raamatust välja, nüüd oli see paljudele töögrupi liikmetele üllatusena sees,» ütles Potisepp.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles