Klientide tervisemure tõttu avalikustati kodukeemia koostis

FOTO: Mihkel Maripuu

Inglismaa suur puhastusvahendite tootja SC Johnson avaldas salajase listi ohtlikest kemikaalidest, mida firma erinevad kaubamärgid, nagu Mr Muscle, Glade ja Toilet Duck, sisaldavad.

Kliendid on saatnud firmale kaebusi, et vanilje- ja sidrunilõhnalised kemikaalid on neil põhjustanud hingamisteede probleeme, vähki või muid haigusi. Seepärast otsustas kodukemikaali tootja SC Johnson esimese firmana Inglismaal avaldada kõik toodetes sisalduvad komponendid.

What Is Inside? veebilehel on Yorki ülikooli professorid välja toonud, et enam pole kõige hullemaks saasteallikaks mitte looduses toimuv reostamine, vaid hoopis koduseinte vahel lõhnastatud toodete kasutamine. Järgmisel kuul ajakirjas Indoor Air avalduvast uuringust nähtub, et kehvalt ventileeritud kodud on kuni 100 korda rohkem reostatud kui sama piirkonna naaberelamud.

Erinevates toodetes kasutatakse sidrunilõhna saamiseks sellist keemilist ühendit nagu limoneen, mida kasutab ka SC Johnson. Selle ühendi kasutamine on tekitanud klientides aga küsimusi, kas tegu on ohutu osaga, sest limoneeni kasutades toodab see omakorda järgmist - formaldehüüdi, mis on aga alates 2011. aastast liigutatud vähkitekitavate ainete alla.

SC Johnsons kinnitab, et kõik ohtlikud ained on nende toodetes alla lubatud piiri ja seadusega kooskõlas. Yorki ülikoolis läbi viidud uuringu autoril professor Alastair Lewisel oli hea meel, et firma nii tegi ning ta ennustas, et tulevikus liiguvad ilmselt kõik sinna poole ja soovitavad inimestel lõhnastatud toodete kasutamise ajal aknad lahti hoida, sest nii pääsevad kemikaalid majast välja.

«Mure on väikese grupi inimeste pärast, kellel on kodus kombinatsioon kahest halvast - väheõhutatud ruumidest ja kangetest kemikaalidest. 30 aastat tagasi olid kanged kodukemikaalid haruldased, kuid nüüd on nad moodsates konditsioneeriga majades peamiseks reostuse allikaks,» ütles Lewis.

SC Johnsoni esindaja ütles, et koostisosade avalikustamine võeti ette klientide tõttu, kes tahavad tunda end mugavalt ning otsustada teadlikult, milliseid tooteid valida.