TAI turvaseksi kampaania pani sotsiaalmeedia kihama (27)

Heilika Leinus
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
TAI kampaania tõi endaga esimesel päeval kaasa nii pahameelt kui mõistmist.
TAI kampaania tõi endaga esimesel päeval kaasa nii pahameelt kui mõistmist. Foto: Tervise arengu instituut

Tervise arengu instituut (TAI) alustas täna turvaseksi kampaaniaga «Kumm on seks», mis keskendub sel aastal lisaks heteropaaridele ka meestega seksivatele meestele ja on palju inimesi ärevile ajanud. TAI toetuseks on teiste seas sõna võtnud sotsiaalministeerium.

Selleks, et tuletada meelde kondoomi kasutamise tähtsust, riputas TAI kokku seitsmesse bussipeatusesse ülesse plakati üksteise embuses viibivatest meestest. Viis plakatit asub Tallinnas ja kaks Tartus. Lisaks leidub selliseid plakateid ka piilaritel ehk kolme küljega reklaamtulpadel: Tallinnas kaks külge ja Tartus üks.  

TAI kampaania on leidnud sotsiaalmeedias ohtralt vastukaja. «Mida Nõmme rahvas uuest gei-kampaaniast arvab?» küsis näiteks üks kasutaja Nõmmekate Facebooki lehel. «Mina nt. ei vihka kedagi, isegi Stalinit mitte. Vihkamine teeb inimese haigeks. Aga selline kampaania sügavalt solvab. Mitte ainult mind, aga kõiki mu sugulasi ja tuttavaid. Ma ei karda öelda, et selline propaganda on lihtsalt vastik ja jäle,» kirjutas  üks Facebooki kasutaja küsimusele vastuseks. Seevastu osa kommentaatoritest avaldasid tervise arengu instituudile toetust, leides, et teavitustöö on vajalik ja selle peale solvumine arusaamatu.

Tervise arengu instituudi avalike suhete juht Maris Jakobsoni sõnul tuleks tähelepanu pöörata sellele, et üksteise embuses olevate meestega plakateid on oluliselt vähem kui heteropaaridega plakateid. Kahe mehega olevaid plakateid on tema sõnul avalikus ruumis proportsionaalselt enam-vähem sama palju kui on elanikkonnas geide osakaal. Kampaaniaplakateid on üheksa linna bussipeatustes, kokku 116 plakatit. Reklaamitulpadel on seitsmes linnas kokku 57 külge plakateid. Erinevaid kujundusi on kolm, kahel teisel on heteropaarid.

Foto: tervise arengu instituut
Foto: tervise arengu instituut Foto: Tervise arengu instituut

«Kindlasti ei keskendu kampaania meestega seksivatele meestele, vaid on suunatud kõigile seksuaalelu elavatele noortele,» selgitas Jakobson. «Täpsemalt on sihtrühmaks noored vanuses 18–25.»

Tervise arengu instituudile on toetust avaldanud ka sotsiaalministeerium, kes peab kampaaniat samuti igati õigustatuks. «Inimesed on häirekella lööma hakanud, et linnaruumis levib ebasünnis reklaam. Aga räägime sellest. HIV on viirus, mis ei küsi sugu, vanust, seksuaalset orientatsiooni ega usku. Eestis võib täna olla kokku üle 10 000 HIV-i nakatunud inimese, kellest paljud ei teagi, et on viirusekandjad. TAI «Kumm on seks» kampaania tuletab meelde, et kumm on ainuke asi, mis sind reaalselt kaitseb. Kumm ja sina ise!» kirjutab sotsiaalministeerium Facebookis.

Tervise arengu instituudi hinnangul on Eestis ligikaudu 9000 meestega seksivat meest, kellel on TAI uuringute põhjal küll üldiselt head teadmised HIVst, kuid kehvad teadmised teistest sugulisel teel levivatest nakkushaigustest. «Samas on riskikäitumine levinud ning pooled meestega seksivatest meestest ei kasuta juhuseksi korral iga kord kondoomi. See tase ei ole vastavalt olemasolevate uuringute andmetele umbes kümne aasta jooksul oluliselt muutunud,» selgitab TAI oma Facebooki lehel.

TAI andmetel on viiendik meestega seksivatest meestest olnud viimasel aasta jooksul vahekorras ka naissoost partneriga ning enam kui pooled neist ei ole sel juhul alati kondoomi kasutanud. Ligi kümnendikul meestega seksivatest meestest olid nii meessoost kui ka naissoost partnerid ning pooled neist ei kasutanud kummastki soost partneritega alati kondoomi.

«Homoseksuaalsel teel nakatunuid oli Eestis kuni 2014. aastani ühe protsendi ringis, kuid 2015. aastal seitse protsenti. Kuna absoluutarvud on väikesed ning meil puuduvad andmed oletatava või hinnangulise nakatumise aja kohta, ei ole võimalik hinnata, kas tegemist on nakatumise tõusuga meestega seksivate meeste seas, avameelsema riskifaktoritest rääkimisega või paranenud teavitamisega üldiselt. Ohumärgiks on see igal juhul,» lisas TAI oma postituses.

2014. aastal diagnoositi Euroopa Liidu riikides 42 protsenti uutest HIVi juhtudest just meestega seksivate meeste seas. Just need inimesed on Lääne-Euroopas peamine HIV ja teiste sugulisel teel levivate haiguste riskirühm. Ka enam kui kolmandik tripperisse nakatunutest on meestega seksivad mehed, kellel esineb ka mitmeid teisi terviseprobleeme sagedamini kui elanikkonnas keskmiselt.

«Selle kõige tõttu on oluline ka meestega seksivate meeste teavitamine seksuaalsel teel levivatest infektsioonidest ning nende ennetusest. Uuringud on näidanud, et seksuaalvähemuste häbimärgistamine ja diskrimineerimine on nende tervisprobleemide oluliseks põhjuseks, seetõttu tuleks neist teemadest rääkida ilma süüdistamata ja sildistamata,» on TAI veendunud.

Kommentaarid (27)
Copy
Tagasi üles