Perearst Reet Laidoja: kuidas võita pilet eriarsti vastuvõtule?

, Linnamõisa perearstikeskuse perearst, Tallinna perearstide seltsi juht
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Reet Laidoja.
Reet Laidoja. Foto: Julia-Maria Linna

Tervisemure korral seisab ees tee arsti juurde, mis tihti algab perearstist. Tema teeb analüüsid, mõtleb ja uurib – vahel selgub, et asi polegi nii hull – arst kirjutab rohu ja mure saab lahendatud. Vahel on aga tarvis eriarsti abi. Kuidas saada pilet eriarstile? Kas neid jätkub kõigile soovijatele?

Perearstidel on uus võimalus eriarstilt abi saamiseks patsiendi ravimisel ja tema edasi suunamiseks – e-konsultatsiooniteenus. Kui perearst suunab e-konsultatsiooniteenust kasutades, ei pea patsient ise hakkama sobivat eriarsti aega otsima, vaid perearst saadab tema mure otse eriarsti lauale. Kui mure lahendamiseks on vaja eriarsti abi, siis patsiendile helistatakse ja kutsutakse ta vastuvõtule.

Eriarstiaeg vaid nädalaga

Siiri on noor naine, kes viimasel ajal tunneb end halvasti - tema süda klopib, vererõhk kõigub ning kehakaal on langenud. Perearst teeb analüüsid ja leiab kilpnäärme ületalitluse. Vajalik on suunata patsient endokrinoloogi vastuvõtule. Perearst küsib Siirilt, kas talle sobib, kui ta teeb suunamise e-konsultatsiooni teel. Siiri on nõus, sest väga tüütu on ise helistada haigla registratuuri - ei tea, kas saab arstiaja õigeaegselt. Perearst kirjutab e-konsultatsiooni saatekirja. Patsiendile helistatakse haiglast juba mõne päeva pärast – palutakse teha veel mõned analüüsid ning määratakse eriarsti aeg juba nädala pärast. Nii Siiri kui ka perearst on rahul.

Tavalise saatekirja kirjutamise korral ei saa patsient ega arst vastuvõtu kiirust valida – kõigile kehtib ühtmoodi hoomamatu järjekord. Kiirema abi saamiseks on ainuke võimalus pöörduda EMO kaudu. Kuid kiiremat lahendust vajavad probleeme ei pea tingimata lahendama erakorraliselt. E-konsultatsiooni korral satub saatekiri eriarsti töölauale ja ta teeb otsuse, kas ja millise ajaperioodi jooksul vajab patsient vastuvõttu. Nii satub õige patsient õigel ajal õige arsti juurde.

Siiri sai aja endokrinoloogi juurde üsna kiiresti. Kuid Mati, kes lõpuks on otsustanud ortopeediga nõu pidada oma vaevava puusaliigese vahetamise osas, saab e-konsultatsiooni kaudu arstiaja alles 2,5 kuu pärast. Varem sai ta perearstilt tavalise saatekirja ortopeedile ja püüdis haigla registratuuri helistada, kuid piletid ortopeedile olid alati selleks ajaks «välja müüdud», kui Mati registraatori kätte sai. Lõpuks mees loobus ja otsustas kibestunult oma kangel puusal edasi longata. Kui Mati viimati pöördus perearstile uue valuvaigisti retsepti saamiseks, siis pakkuski arst uue süsteemi järgi suunamist. Matile helistati ja pakuti aeg juba mõne kuu pärast. Mees on väga rahul – ta on järjekorras ja tema pikaajalise probleemiga hakatakse tegelema.

Mõnikord piisab ainult perearstiga konsulteerimisest, kuidas patsiendi muret edasi käsitleda. Sel juhul ei peagi eriarstile minema, vaid patsienti ravib edasi perearst spetsialistilt saadud juhiste järgi. Sel juhul ongi kõige õigem arst patsiendi probleemi lahendamiseks just perearst.

Eriarstile minek polnudki vajalik

70-aastasel Taimil on suhkruhaigus ja kõrge vererõhk. Viimasel ajal kurdab ta iiveldust ja isutust ning on oluliselt kaalu kaotanud. Perearst leiab lisaks halvale veresuhkrule aneemia. Mõned aastad tagasi oli Taimi aneemia tõttu haiglas, nüüd taas sama mure. Perearst püüab ravida, aga edutult. Ta küsib sisearstilt, kartes halbade analüüside taga kasvajalist haigust. Taimi ei taha aga linna arsti juurde minna, vaid loodab siiski perearsti kirjutatud ravimitest abi saada. Perearst teeb sisearstile e-konsultatsiooni saatekirja.

Sisearst vaatab perearsti poolt tehtud analüüsid üle ning hindab varasemaid uuringuid. Lõpuks ta otsustab, et Taimil on kõik vajalikud uuringud mõni aasta tagasi tehtud ning tõenäoliselt põhjust halba haigust karta ei ole. Lihtsalt peab tõhustama Taimi ravi ning naine peab oma toitumist muutma, mida ta on diabeedi tõttu oluliselt piiranud. Naine on väga rahul, et ei pea linna eriarsti juurde minema. Ta võtab ravimeid nii, nagu perearst eriarsti soovitusel määras, samuti hakkas enam sööma valgurikast toitu. Mõne kuu pärast kontrolli tulles on naise enesetunne oluliselt paranenud – jõudu on rohkem, analüüsid on läinud normi. Taimi on õnnelik, et sai mured lahendatud perearsti juures.

E-konsultatsioon kui perearsti tänuväärne abivahend

E-konsultatsiooni kasutamine on küll veidi ajamahukam, sest see nõuab korrektse saatekirja kirjutamist, mille alusel saab eriarst patsienti nägemata tema seisundit adekvaatselt hinnata. Vastutasuks saab perearst aga kindluse ja hingerahu, et tema patsiendi probleem saab õigeaegse lahenduse. Patsient ei saa küll arsti isikuliselt valida, kuid igal juhul on selline probleemikäsitlus süsteemsem ja patsiendisõbralikum. Isikuliselt eriarsti valimine on ka tavakorras suunates keeruline – enamasti tuleb võtta esimene vaba aeg. On ka juhtunud lugusid, kus patsient on registreeritud valele spetsialistile, kes tema probleemiga ei peakski tegelema ja siis peab mure lahendamiseks uuesti end registreerima õige arsti vastuvõtule,

Päris igale erialale ja raviasutusse siiski ei saa e-konsultatsiooniteenuse kaudu suunata. Praegu on sellega liitunud 17 eriala ja enamik suuremaid haiglaid, kuid raviasutusi liitub üha enam. E-konsultatsiooni teel suunates ei jäeta patsienti üksi registratuuridesse hulkuma, vaid selles süsteemis antakse patsiendi mure käest-kätte perearstilt eriarstile ning lahendatakse nende koostöös.

Seega ei ole perearstil ega haigla registraatoril pileteid eriarsti vastuvõtule. Küll aga on süsteem, mis reguleerib paremini järjekordi, tagamaks seda, et kiired probleemid jõuavad kiiremini eriarstile ning iga e-konsultatsioonile suunatud patsiendi probleem saab sobiva aja jooksul vajaliku lahenduse.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles