Kas suhkruasendajaga jook on kahjulikum kui suhkruga karastusjook?

Homemade hamburger with cheese and fresh vegetables

FOTO: Z Jan / PantherMedia / Z Jan

Uuriti, kas kõik kilokalorid avaldavad kardiometaboolsetele haigustele ja ülekaalulisusele ühesugust mõju ning leiti, et sukrust ja punasest lihast tulev energia suurendab haiguste tekkeriski. 

Kõik toidud võivad paksuks teha, kui neid piisavalt süüa. Siiski on mõned kilokalorid, eriti suhkrustatud jookidest tulevad, kahjulikumad kui teised, vahendab Newsweek.

Kardiometaboolsed haigused on üldnimetus kroonilistele seisunditele nagu diabeet, südamehaigused ja infarkt. Uurimismeeskond tahtis mõista, kas näiteks kümme kilokalorit friikartulist ja sama kogus energiat õunast mõjutavad keha erinevalt. Et küsimusele vastust leida, vaatasid teadlased üle praegu olemasolevaid uuringud toidu ja kardiometaboolse tervise seost.

Küllastunud rasvadest ja suhkruga magustatud jookidest tulevaid kilokaloreid seostati kardiometaboolsete haigustega, olenemata sellest, kas inimene oli ülekaaluline või mitte. Uurijad tõid ka välja, et polüküllastamata rasvhapped, mida leidub näiteks pähklites, seemnetes ja taimeõlides, vähendasid haigusriski. Seda võrdluses küllastunud rasvadega, mida leidub näiteks punases lihas. Samal ajal piimatooted, nagu juust ja jogurt, mis sisaldavad tihti küllastunud rasvu, vähendasid haigusriski.

Autorid lisasid, et suhkruasendaja aspartaam ei põhjustanud täiskasvanutel kaalutõusu. Lisaks ei olnud põhjendatud hirm, et aine põhjustab vähki ning teadlased järeldasid raportis, et 40 milligrammi keha kilogrammi kohta on ohutu päevane aspartaami kogus. Aspartaami kohta ringleb väga palju erinevaid müüte, mille järgi põhjustab suhkruasendaja kaalutõusu. Uuringu tegijate sõnul ei ole ükski inimestega tehtud uuring seda näidanud. Aspartaami kasutatakse suhkruasendajana hommikusöögihelvestes, suhkruvabas närimiskummis, suhkruvabades limonaadides ja magustajates.