Aju-uuringud andsid vastuse: kumb sugu on paremate matemaatiliste võimetega?

PM Tervis
Copy
Matemaatikaoskuste erinevused ei tulene soost.
Matemaatikaoskuste erinevused ei tulene soost. Foto: matej kastelic/PantherMedia / matej kastelic

Mitmed uuringud on juba põrmustanud müüdi, et poisid oskavad matemaatikat paremini kui tüdrukud, kuid need on põhinenud suures osas testitulemuste analüüsil. Nüüd on teadlastel ka ajupildid, mis tõestavad, et väikesed lapsed kasutavad matemaatikaprobleemide lahendamiseks ajus samu mehhanisme ja infotöötluse võrgustikke sõltumata nende soost.

«Uurisime matemaatikatestidega noorte tüdrukuid ja poisse – täheldasime, et nende võimekus oli samaväärne; see oli eristamatu. Neil arenesid juba varases lapsepõlves ühesuguse kiirusega samad võimed,» räägib Jessica Cantlon, Carnegie Melloni ülikooli neuroteaduse professor ja uuringu vanemautor CNNile. Teadlastel oli aga veel lahendada küsimus – mis toimub ülesannete lahendamise ajal ajus. Kas käivituvad ka samad närvimehhanismid, mis võimaldavad sama tulemit?

Sellele küsimusele vastuse saamiseks uuriti 104 last vanuses 3–10 aastat – neie anti lahendada teste ja näidati matemaatiliste probleemide lahendamist käsitlevaid videosid, samal ajal mõõtes nende ajutegevust magnetresonantstomograafiaga.

«Vaatasime, millised ajupiirkonnad reageerivad videotele ja matemaatikaülesannetele tugevamalt võrreldes mittematemaatika sisuga – näiteks lugemine või tähestik. Nii saab matemaatikavõrgustikku määratleda,» rääkis teadlane.

«Kui testisime väikseid tüdrukuid, nägime ajus konkreetset võrgustikku, mis reageeris matemaatilise sisuga ülesannetele, ja poistel samamoodi. Tüdrukute ja poiste puhul käivitunud võrgustik kattub identselt,» lisas ta.

Uuring avaldati reedel ajakirjas Science of Learning.

Stereotüübil, et poisid on matemaatikas targemad kui tüdrukud, ei ole teadlaste rühma sõnul alust. Tulemused näitasid, et hiljem tekkida võivad erisused ei ole bioloogilised – kui need peaksid ilmnema, siis on Cantloni arvates selle tõenäoliseks põhjuseks, et ühiskond ja kultuur on suunanud tüdrukuid ja noori naisi matemaatilistelt erialadelt eemale.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles