N, 24.09.2020

Lillat värvi puu- ja juurviljad peletavad vähki ja vanadust

Lillades puu- ja juurviljades leidub suures koguses antioksüdante.

FOTO: Shutterstock

Sinised, mustad, tumepunased ja lillad puu- ja juurviljad sisaldavad suures koguses antotsüaani ehk antioksüdanti, mis aitab vähendada kolesterooli sisaldust, kaitsta silmi, võidelda oksüdatiivse stressiga ning ennetada südamehaigusi ja vähki.

Traditsioonilises Hiina meditsiinis usuti, et lillades toonides puu- ja juurviljad aitavad kehast väljutada mürkaineid ning nüüdseks on mitmest teadusuuringust selgunud, et see on tõsi. Teadlased reastasid neli puu- ja juurvilja, mis sisaldavad suures koguses antotsüaani ning mida võiks regulaarselt tarbida.

  1. Lilla kapsas sisaldab rohkelt antioksüdante, sealhulgas 36 eri tüüpi antotsüaani, mis aitab langetada vererõhku ja kaitsta südant. Teadlased on kindlaks teinud, et lillas kapsas leidub 4,5 korda suuremas koguses antioksüdante kui teistes kapsastes. Lisaks leidub selles suures koguses kiudaineid, mis toetavad seedimist, ning kaaliumit, K-vitamiini, A-vitamiini, B-vitamiini ja C-vitamiini. Uuringutest on selgunud, et neil, kes söövad regulaarselt eri sorti kapsaid, on kuni 18 protsenti väiksem pärasoolevähi riski.
  2. Must riis sisaldab suuremas koguses valku ja kiudaineid kui valge ja pruun riis. Mustal riisil on madalam glükeemiline indeks, mis tähendab, et see kaitseb organismi veresuhkru sisalduse kõikumise eest, ennetades diabeeti. Mustas riisis leidub samuti suures koguses antotsüaani, mis aitab kehast väljutada mürkaineid ning ennetab rakkude muteerumist. Lisaks sisaldab must riis rauda ja 23 taimset ühendit, mis kaitsevad südamehaiguste eest, aitavad hoida silmanägemist ning võivad ennetada vähki.
  3. Mustikaid peetakse supertoiduks, sest neis leidub teiste puu- ja juurviljade ning marjadega võrreldes suuremas kogus antioksüdante, mis seovad organismis vabu radikaale ning ennetavad rakukahjustusi. Nendes leiduvad antotsüaanid ennetavad DNA kahjustusi, kaitstes organismi nii vananemise kui ka vähi eest. Teadusuuringutest on selgunud, et neil, kes iga päev mustikaid sõid, oli 20 protsenti väiksem vabade radikaalide sisaldus organismis. Teisest uuringust, milles osales 93 600 inimest, on selgunud, et regulaarselt antotsüaani sisaldavaid toite tarbivatel inimestel on 32 protsenti väiksem südamehaiguste risk. Lisaks vähendavad mustikad kolesterooli sisaldust veres – 50 grammi mustikaid päevas vähendas kolesterooli oksüdatsiooni 27 protsenti.
  4. Mustad oad sisaldavad rohkelt valku, kiudaineid, fosforit, rauda, magneesiumi, vaske, tsinki, kaltsiumit ja mangaani. Need mineraalid aitavad hoida luud tugevad ning tsink aitab hoida liigesed töökorras. Ubades leiduv kaltsium, kaalium ja magneesium aitavad langetada vererõhku ning suur kiudainete kogus vähendab veresuhkru kõikumisi. Mustades ubades leidub organismile vajalikke taimseid ühendeid, mis aitavad vähendada kolesterooli ning ennetavad südamehaigusi. Samuti on kindlaks tehtud, et mustad oad vähendavad organismis põletikutaset ning antotsüaanid ennetavad DNA kahjustusi, vähendades seeläbi vähiriski. Toitumisteadlaste hinnangul on mustad oad ja teised kaunviljad hea valik neile, kes soovivad kaalu kaotada – kaunviljad on hea valgu ja kiudainete allikas, mis hoiab kõhu kauem täis.