K, 28.10.2020

Kas tervislikum on külm või kuum dušš?

Teadlased selgitavad, mis vahel on külmal ja kuumal dušil.

FOTO: Shutterstock

Teadlased on kindlaks teinud, et nii külma kui ka sooja veega duši all käimisel on tervisele mitmekülgsed kasutegurid.

Külm dušš ei pruugi olla meeldiv kogemus, eriti talvel, kuid sellel on kasulikke omadusi. 2014. aasta uuringust on selgunud, et külm dušš leevendab põletikku, vähendab lihaskrampe, leevendab valu, kiirendab seedimist, parandab vererõhku, vähendab stressi, suurendab dopamiinitaset ja parandab vereringet.

Külm vesi paneb pindmised veresooned ahenema, mille toimel suunatakse veri naha pinnalt ja jäsemetest siseorganitesse ja nii paraneb aju ja teiste organite verevarustus. Samuti on leitud, et karastamine parandab immuunsüsteemi võimet võidelda haigustekitajatega.

Kuuma duši all käimine parandab südame ja veresoonkonna tervist – 2014. aasta uuringust selgus, et südamehaigustega inimeste verevarustus paranes regulaarselt kuuma duši all käimise järel. 2012. aasta uuringust on selgunud, et soe vesi vähendab veresoonte jäikust, mis tekib, kui veresoonte seintele kogunevad ummistused.

2018. aasta uuringust selgus, et kuum vesi suurendab ajus närvirakkude arvukust, säilimist ja seisundit. Samuti leiti, et regulaarselt kuuma duši all käimine parandab mälu ja õppimisvõimet. Lisaks parandab õhtuti kuuma duši all käimine unekvaliteeti, sest kuuma vee toimel vähendab organism kehatemperatuuri, mis aitab inimesel kiiremini uinuda.