Teadlased õpetavad, kuidas toituda nii, et välimus võimalikult kaua säiliks

Tervislik toit aitab hoida välimust.

FOTO: Shutterstock

Füüsiline aktiivsus ja toitumine mõjutavad seda, kui kiiresti inimene vananeb ning ka tervelt elatud aastate hulka, ahendab Healthline. Toidud võivad aga vananemist kiirendada ning suurendada mõne kroonilise haiguse riski.

Faktorid, mis mõjutavad seda, kui kiiresti inimese keha vananeb, on alkoholi tarbimine, suitsetamine, vähene uni, pikaajaline stress, vähene füüsiline aktiivsus ja ebatervislik toitumine. Kiiremini vananevate inimeste tervislik ja füüsiline seisund võib samaealistest oluliselt erineda. See tähendab, et samas vanuses inimeste bioloogiline vanus on erinev. Bioloogiline vanus näitab lisaks tavalisele vanusele seda, kui heas seisus on inimese organism. Bioloogilise vanuse määramiseks uuritakse inimeste geenide olukorda ning telomeeride – kromosoome säilitavate ja kaitsvate DNA ahela osade – pikkust.

Bioloogilist vanust mõjutavad töödeldud lihas sisalduvad fosfaadid ehk maitse ja tekstuuri parandajad (leidub ennekõike sinkides ja vorstides, aga ka juustus). Samuti leidub fosfaate mitmes gaseeritud joogis, konservides ja külmutatud toitudes. Fosfaadid suurendavad organismis põletiku taset ning kiirendavad seetõttu vananemist ning kahjustavad nahka. Samuti on kindlaks tehtud, et suur kogus fosfaate võib põhjustada neerupuudulikkust.

Töödeldud liha sisaldab küllastunud rasvu ja transrasvu, mis suurendavad kolesterooli sisaldust veres ning suurendavad seeläbi südamehaiguste ja vähi riski. Kõrge kolesterooli sisaldus suurendab samuti organismi põletiku taset ning kehakaalu, sest kolesterooli tõttu võivad tekkida veresoonte ummistused ning süda peab organismi verega varustamiseks rohkem tööd tegema. Ülekaal kiirendab vananemist ja kurnab organismi, suurendades tervisehädade ja krooniliste haiguste riski.

Samuti on kindlaks tehtud, et piimatooted suurendavad organismis põletiku taset ning seeläbi suurendavad oksüdatiivset stressi, mis on üks peamisi enneaegse vananemise põhjusi. Piimas sisalduv laktoos võib tekitada kollageeni kahjustust ning vähendada toidust saadavate antioksüdantide aktiivsust organismis, suurendades seeläbi vabade radikaalide hulka. Vabad radikaalid põhjustavad rakukahjustusi ning suurendavad südamehaiguste, mitme vähitüübi, dementsuse ja autoimmuunhaiguste riski. 

Teadlased soovitavad tarbida iga päev piisavas koguses antioksüdante ja mineraalaineid sisaldavaid toiduaineid – puu- ja juurvilju, pähkleid, seemneid ja lehtsalateid –, mis aeglustavad vananemist ja kaitsevad organismi krooniliste haiguste eest. Samuti tuleb tarbida tervislikke rasvu nagu oliiviõli ja kala, milles sisalduvad rasvhapped aitavad kaitsta organismi põletiku eest. Samuti soovitatakse juua rohelist teed, milles leidub eriti suures koguses antioksüdante, millel võivad olla ka vähki ennetavad omadused.