Teadlased selgitavad, millised on head ja halvad süsivesikud

Töödeldud süsivesikud suurendavad diabeedi riski.

FOTO: Shutterstock

Heade süsivesikute ehk madala glükeemilise indeksiga toiduainete tarbimine vähendab oluliselt diabeedi ja ülekaalulisuse riski, vahendab Harvard Health.

Süsivesikud on organismi peamine energiaallikas ning need moodustavad olulise osa inimese igapäevasest toidulauast. Süsivesikuid on mitut sorti ning oluline on teha vahet headel ja halbadel ehk aeglastel ja kiiretel süsivesikutel ning eelistada võimalikult vähe töödeldud toite. 

Kõrge glükeemilise indeksiga toitude ehk rasvaste või suhkrurohkete toitude tarbimise järel toimub järsk veresuhkru sisalduse tõus ja järsk langus, mis võib põhjustada südame rütmihäireid ja vererõhu kõikumist. Veresuhkru sisalduse kõikumine suurendab oluliselt diabeedi riski ning veresuhkru sisalduse järsk langus võib muuta inimese uimaseks ja uniseks. Sellised süsivesikud on eelkõige valge riis, nisujahust pasta, saiakesed, maiustused, hommikuhelbed, valge jahu ja valge suhkur. 

Teadlikud toiduvalikud aitavad ennetada kaalutõusu, kroonilisi haigusi, nagu diabeet ja südamehaigused, ning parandada igapäevast enesetunnet. Arvestades, et süsivesikud on inimese peamine energiaallikas, on oluline, et need oleksid võimalikult vähe töödeldud ning madala glükeemilise indeksiga süsivesikud. Head süsivesikud on puuviljad, täisteratooted, pruun riis ja kaunviljad, nagu läätsed, oad ja kikerherned.