Teadlased selgitavad, millised on hea vaimse tervise tunnusmärgid

Vaimne tervis on sama oluline kui füüsiline tervis.

FOTO: Shutterstock

Teadlased hoiatavad, et koroonaviiruse pandeemiaga kaasneb vaimse tervise kriis, sest eriolukord ning ebakindel tulevik on suurendanud inimestel ärevust, stressitaset ning pinget, vahendab Medicalxpress.

Võimaliku vaimse tervise kriisi tulekul on oluline osata eristada võimalikke vaimseid probleeme, stressi ja head vaimset tervist. Hea vaimne tervis tähendab nii head enesetunnet kui ka igapäevaste toimingutega hästi hakkama saamist. Selleks, et tunda ära võimalikke vaimse tervise probleeme ja ohumärke, reastasid eksperdid hea vaimse tervise peamised omadused. 

  • Inimene kogeb päeva jooksul positiivseid emotsioone nagu rõõm, uhkus, rahulolu ja armastus.
  • Inimesel on õnnestunud luua positiivsed ja tähendusrikkad sidemed teiste inimestega ning tema elus on inimesi, kellest ise hoolib ning kes hoolivad temast. 
  • Elu ja selles toimuv on inimesele huvitav, tähendusrikas ning inimene tajub, et elu ja tema ise on väärtuslikud. 
  • Inimene on uhke oma saavutuste üle ning tunneb end oma valdkonnas pädevalt ja kindlalt. 
  • Inimene suudab piisaval määral toime tulla negatiivsete emotsioonidega ning saavutada pingelise olukorra järel rahu.
  • Inimene tuleb toime igapäevase stressi ja pingega ning säilitab positiivse ellusuhtumise. 
  • Inimene on enesekindel ning näeb endas erinevaid häid omadusi. 
  • Inimesel on piisavalt energiat tegeleda nii füüsilise kui vaimse aktiivsusega. 

Vaimne tervis sõltub sotsiaalsetest, majanduslikest, keskkondlikest ja geneetilistest faktoritest. Seetõttu tuleb vaimse tervise probleemidega tegeledes arvestada nii inimese enda võimekust probleemidega toime tulla kui ka ühiskonna rolli inimeste vaimse tervise parandamisel. Vaimse tervise probleeme võivad näiteks tekitada töötus, vaesus, terviseprobleemid, diskrimineerimine ja üksildus. 

Oma vaimse tervise eest hoolitsemiseks on oluline piisavalt magada, toituda tervislikult, vältida alkoholi, teha regulaarselt trenni, võimalusel aidata teisi ning luua tähendusrikkaid inimsuhteid, milles on piisavalt lähedust. Oluline on ka tegeleda regulaarselt endale meelepäraste tegevustega ning piisavalt puhata.