Teadlased reastasid toiduained, mida mehed pikema eluea nimel rohkem sööma peaksid

Selleks, et meeste oodatav eluiga kasvaks, tuleb panna enam rõhku tervislikule toitumisele.

FOTO: Shutterstock

Pikema oodatava eluea ning tervelt elatud aastate pikendamiseks tuleb süüa iga päev mitmekülgset ja võimalikult vähe töödeldud toitu. Meeste toitumist silmas pidades tuleb enam rõhku panna toidugruppidele, mis aitavad hoida tervist ning pikendada eluiga, vahendab Medical Daily.

Tervisliku toitumisega on võimalik ennetada mitmeid kroonilisi haigusi, nagu südamehaigused, diabeet, vähk ja dementsus. Lisaks valgule ja rasvale vajab inimene iga päev vähemalt 300 grammi juurvilju, 250 grammi puuvilju ning 30–38 grammi kiudaineid. 

Teadlased soovitavad oodatava eluea pikendamiseks ja haiguste ennetamiseks lisada menüüsse järgmised toiduained: 

Mustikad sisaldavad suures koguses antioksüdante, mis aitavad ennetada DNA kahjustusi ning vähendavad seeläbi vähi riski. Lisaks vähivastastele omadustele vähendavad mustikad kognitiivsete funktsioonide hääbumist ning aitavad parandada mälu. 100 grammis mustikates on ka umbes neli grammi kiudaineid, mis aitavad ennetada rasvumist.  

Lõhe sisaldab rohkelt oomega-3 rasvhappeid, mis vähendavad südamehaiguste riski, ning rohkelt valku, mis aitab säilitada lihasmassi. Teadlased soovitavad süüa kala kaks korda nädalas, kuid jälgida, et tegemist ei oleks suure elavhõbeda sisaldusega kalaga nagu tuunikala. Lõhe sisaldab lisaks rauda, tsinki ning selles leiduv valk on tervislikum kui näiteks punases või töödeldud lihas leiduv valk. 

Rohelised salatid on oluline osa tervislikust toitumisest ning spinat sisaldab rohkelt beetakaroteeni, luteiini ja zeaksantiini. Uuringutest on selgunud, et need ühendid aitavad ennetada vähirakkude teket ning kaitsta silmi nutiseadmete sinise valguse eest. Ühe uuringu tulemusel leiti, et üks portsjon spinatit päevas ennetab oluliselt kognitiivse võimekuse vähendamist ning et regulaarselt spinatit tarbinud inimeste vaimne võimekus on võrreldav neist 11 aastat noorematega.

Pähklid sisaldavad palju häid rasvu ning nendes sisalduvad ühendid toetavad meeste seksuaaltervist ning südant. Teadusuuringutest on selgunud, et rohkem pähkleid tarbivatel meestel on parem seksuaalelu ning viljakus. Ka pähklites leidub palju antioksüdante, mis aitavad ennetada vähki ja südamehaigusi.  

Edamame oad või tofu võivad aidata ennetada eesnäärmevähki, mis on meeste seas üks levinumaid vähitüüpe. Uuringutest on selgunud, et sojatooted ennetavad mitmeid vähi tüüpe ning aitavad suurendada lihasmassi. Edamame ubades leidub rohkelt valku, kiudaineid ning mineraale, nagu magneesium, foolhape, raud ja kaalium.