Teadlased avastasid, millise geeni on neandertallastelt pärinud kolmandik Euroopa naistest

Neandertali naise kuju evolutsiooniteooriat käsitlevas muuseumis Horvaatias.
Neandertali naise kuju evolutsiooniteooriat käsitlevas muuseumis Horvaatias. Foto: NIKOLA SOLIC/REUTERS/Scanpix

Uue uuringu kohaselt päris üks kolmandik naistest Euroopas progesterooni retseptori neandertallastelt – see geenivariant on seotud suurenenud viljakuse, väiksema verejooksu tõenäosusega raseduse alguses ja harvem esineva raseduse katkemisega, vahendab Science Daily.

«Progesterooni retseptor on näide sellest, kuidas soodsad geneetilised variandid, mis viidi tänapäeva inimestesse neandertallastega paaritudes, võivad avaldada mõju tänapäeval elavatele inimestele,» ütleb Karolinska instituudi ja Max Plancki instituudi neuroteaduse osakonna teadur Hugo Zeberg.

Progesteroon on hormoon, millel on oluline roll menstruaaltsüklis ja raseduse ajal. Enam kui 244 000 naise biopanga andmete analüüsid näitavad, et peaaegu iga kolmas naine Euroopas on progesterooni retseptori pärinud neandertallastelt. 29 protsenti kannab neandertali inimese retseptori ühte eksemplari ja kolm protsenti kahte eksemplari.

«Selle geeni pärandumise osakaal on umbes kümme korda suurem kui enamiku neandertallaste geenivariantide puhul,» ütleb Zeberg. «Need leiud viitavad sellele, et retseptori neandertali inimese variant avaldab soodsat mõju viljakusele.»

Uuringust selgus, et naistel, kes kannavad retseptori neandertallaste varianti, on raseduse varajases staadiumis vähem veritsusi, esineb vähem raseduse katkemist ja nad sünnitavad rohkem lapsi. Molekulaaranalüüsid näitasid, et need naised toodavad rakkudes rohkem progesterooni retseptoreid, mis võib põhjustada suurenenud tundlikkust progesterooni suhtes ning kaitset varajase raseduse katkemise ja verejooksu eest.

Uuring avaldati ajakirjas Molecular Biology and Evolution.