Soome uuring: iga neljas eakate hospitaliseerimine on põhjustatud ravimitest

Peavalu, ravimid, valuvaigistid, tabletid, rohud peavalu vastu. Tabletid Foto Arvo Meeks/Valgamaalane

FOTO: Arvo Meeks

Ravimite kõrvaltoimed hospitaliseerimise põhjusena jäävad tihti tähelepanuta, selgus Oulu ülikoolis kaitstud doktoritöös.

Outi Laatikaineni Oulu ülikoolis kaitstud doktoritöö eesmärk oli anda ülevaade ravimite kõrvalnähtudest ja ravimivigadest Soome regionaalhaiglate tasemel, vahendab Med24.

Uuringust tuli välja, et ravimite kõrvaltoimed esinevad viiendikul statsionaarsel ravil olevatest patsientidest ning kolmandik ravimite kõrvaltoimetest on välditavad. Kõige enam ravimite kõrvalnähtusid ja ravimivigu põhjustavad kesknärvisüsteemiga seotud ravimid.

Uuringust tuli välja, et 23 protsenti eakate hospitaliseerimisest on seotud ravimite kasutamisega. 

Enamuse ravimite kõrvaltoimete tekkepõhjuseks on ravimi manustamisviga, dokumenteerimisviga või ravimite ebaõige manustamine patsientidele. Uuringust selgus, et 40 protsendil juhtudel ei suudetud tuvastada, et patsiendi hospitaliseerimise põhjus on tõenäoliselt ravimi kõrvaltoime.