Arst räägib, kuidas mõjutab digiseadmete sinine valgus und

Et oma uni korda saada, võiks poolteist tundi enne und ergutavad tegevused lõpetada.

FOTO: Sander Ilvest

«Sinine tuli häirib und. Sisemine kell, mis reguleerib ööpäevast rütmi, määrab muuhulgas magama jäämise alguse ja ärkveloleku. Organismi ööpäevane rütm vajab aga enda kohandamiseks välise keskkonna signaale – päevavalgust ja pimedust,» rääkis Medicumi ja Confido meditsiinikeskuse kopsuarst ja unearst dr Erve Sõõru.

Sinise lainepikkusega valgus stimuleerib arsti sõnul peamiselt silmades olevaid andureid signaalide saatmiseks aju sisemisse kella. Nii päikesevalgus kui ka kunstlik valgus sisaldavad erinevaid lainepikkusi. «Päeval aitab sinise valguse saamine – eriti naturaalses valguses püsida erksana, parandades samal ajal töövõimet ja meeleolu, õhtutundidel aga takistab une saabumist,» tõdeb dr Sõõru.

Sinise valguse teraapia seadmed kasutatakse näiteks depressiooni ravimisel ning on tõestatud, et sinised lambid vähendavad kontoritöötajate väsimust ning parandavad meeleolu, töövõimet ja und. «Kaasaegsed lambipirnid ja elektroonikaseadmed – eriti arvutimonitorid –  tekitavad suures koguses sinist valgust ja võivad õhtul enne magama minekut häirida sisemise kella tööd ja magama jäämist,» ütleb arst.