Kumb on friikartulite valmistamiseks tervislikum: harilik kartul või maguskartul?

Maguskartulis on rohkem vitamiine A ja E.

FOTO: Unsplash

Friikartuleid tehakse ikka enam-vähem ühtemoodi: rohke õliga ahjus või fritüüris. Kas on vahet, millist toorainet õlisse pista? Healthline tegi võrdluse tavalisest ja maguskartulist tehtud friikartulite vahel.

Kuigi maguskartulid sisaldavad veidi rohkem kaloreid ja süsivesikuid, on neis ka rohkem toitaineid. Näiteks vitamiin A ja E puuduvad tavalistest kartulitest. Mõlemad kartulitüübid tõstavad sarnaselt veresuhkru taset.

Kodus ahjus mõõduka õlikogusega tehtud friikartulid on palju tervislikumad kui söögikohas serveeritavad frittitud kartulid. Viimaste söömist tasub pigem piirata. Praetud toitude liigset tarbimist seostatakse üldiselt südamehaigustega. Lisaks tasub ka valida mõistlik portsjon.

Tärkliserohkeid toite praadides tekib kantserogeenne aine akrüülamiid, mis muudab need pruuniks. Normaalsetes kogustes ei tekita see vähki. Ise friikartuleid valmistades tuleks siiski akrüülamiidi koguse vähendamiseks vältida kartulite sügavkülmutamist ning leotada neid 15-20 minutit külmas vees. Friikartuleid küpsetades on mõistlik jääda kuldpruuni tooni juurde.

Kuigi tavalisi kartuleid on uuringutes seostatud ülekaalulisuse, diabeediga ja südameprobleemidega, siis ei saa öelda, et maguskartul oleks automaatselt tohutult tervislikum. Selleks puuduvad võrdlevad uuringud. Võib eeldada, et kurjajuurt tasub pigem otsida valmistamisviisist, portjsonite suurusest ja tarbimissagedusest kui ühest konkreetsest toidust. Mitmekesine toitumine on kõige alus.