Püha Antoniuse tulekahju: ravimid kutsusid esile kummalise keskaegse haiguse

Verevool naise jalgades enne ja pärast ravi.

FOTO: The New England Journal of Medicine/kuvatõmmis

24-aastasel naisel tekkis egotism ehk tungalteramürgitus — tuntud ka kui Püha Antoniuse tulekahju — nüüdseks haruldane haigusseisund, mis põhjustas kunagi keskaegses Euroopas müstilisi puhanguid.

Artikkel kuulatav
Postimees digipaketi tellijatele
Tellijale Tellijale

Naise migreeniravim põhjustas juhtumikirjelduse kohaselt haruldase reaktsiooni: põletustunne jalgades ja ühe varba kaotus. Tema ravimid olid valmistatud samast looduslikust kemikaalist, mis oli ajalooliste puhangute taga.

Naine läks arsti juurde pärast seda, kui tal hakkas järsku tekkima jalgades – alates reie keskosast kuni varvasteni – tugev põletav valu. Samuti esinesid tal jalgadel värvimuutused ja kõndimisraskused ning mõlemad jalad olid puudutades külmad.

Kurjajuureks oli äsja võtma hakatud peavaluravimi koostoime HIV ravimitega. Nimelt oli naine sündinud HIV-ga.