Kui palju tohib päevas tarbida suhkrut?

Suhkur - hea ja vajalik vaid normaalses koguses.

FOTO: Shutterstock

Eesti toitumiseksperdid selgitavad, kuidas tuleks suhtuda suhkrutesse ja mis on pakenditelt koostisainete lugemise juures oluline.

Artikkel kuulatav
Postimees digipaketi tellijatele
Tellijale Tellijale

Suhkur kui looduslik energiaallikas on organismile kahtlemata vajalik, kuid seda vaid väikeses koguses. Enamik inimesi sööb suhkrut liiga palju. Piirata tuleb eelkõige just lisatava suhkru hulka, kuna seda sisaldavad toidud (kondiitritooted, karastusjoogid jms) annavad tihti n-ö tühja energiat – see tähendab, et need sisaldavad küll palju energiat, kuid vähe vitamiine ja mineraalaineid. Lisatavad suhkrud ei tohiks kogu saadavast energiast anda üle 10 protsendi, ideaalis peaks need andma alla viie protsendi. Sageli on rohkelt suhkrut sisaldavates toodetes ka palju rasva.

Tervisekooli juht ja toitumisterapeut Annely Soots soovitab inimestel lisatud suhkrute ja neid sisaldavate toodete tarbimine viia nii miinimumini kui võimalik. «Suhkruga valmistatud maiustuste asemel tarbida terviklikke magustoite. Igapäevaselt peaks olema menüüs vahepaladena marju, vähemmagusaid puuvilju, pähkleid-seemneid jm. Just vahepaladena korralike hommiku-, lõuna- ja õhtusöökide vahel,» selgitab Soots.

Tervise arengu instituudi toitumisekspert Tagli Pitsi kinnitab, et kindlasti ei kutsuta üles suhkruid kartma või vältima. «Süües mitmekesiselt ja tasakaalustatult, saame nii-öelda looduslikke suhkruid päris palju puuviljadest, aga ka tera- ja köögiviljadest ning piimatoodetest. Vähendama peaks eelkõige neid tooteid, mis sisaldavad rohkelt lisatud suhkruid, sest nad ei sisalda üldjuhul praktiliselt üldse neid aineid, mida organism vajab,» selgitab Pitsi. Ta tunnistab olukorra keerulisust. «Kuna praktiliselt võimatu on kindlaks teha toodetes leiduvate lisatud suhkrute koguseid, on seega väga keeruline hinnata ka täpset kogust, kui palju inimesed neid tarbivad.»

Toidusõltuvuse oht

Eesti arstide dietoloogia seltsi esinaine Liidia Kiisk jätkab õpetlike nõuannetega: «Liigse lisatud suhkrute tarbimine võib põhjustada toidusõltuvust. Täiendavalt saadakse ka rasvu ja soola sisaldavaid toiduaineid, mis annavad hea maitseaistingu ja tekitavad kiiresti täiskõhutunde. Teadlik toitumine ja liikumine juba lapseeast alates aitab ennetada ülekaalu, rasvtõve, kõrgvererõhuhaiguse, diabeedi, südame- ja neeruhaiguste, luu- ja liigesehaiguste, kasvajate, vereloomehaiguste, silmahaiguste ning söömishälvete väljakujunemist.» 

Kui inimese päevane energiavajadus on 2000 kcal, peaks tema menüüs olema süsivesikuid 250-300 grammi. Seejuures peaks lisatud suhkrute kogus kõikides toitudes kokku jääma alla 50 grammi päevas, vahendab toitumine.ee.