N, 29.10.2020

Psühholoog selgitab, kuidas märgata sügisstressi esimesi märke ja neist võitu saada

Pidev stress paneb meie tervise proovile.

FOTO: Shutterstock

Mida saab inimene teha, et tunda ära sügisest tuleneva stressi esimesi märke? Ikka lihtsam on ennetada ja hoida pidevalt head enesetunnet, hoolitsedes vaimse tervise eest, püüdes magada hea unerežiimiga, säilitades liikuvat eluviisi ja toitudes mitmekülgselt.

Artikkel kuulatav
Postimees digipaketi tellijatele
Tellijale Tellijale

Üks stressi häirekell on kindlasti nigel uni. Kui tundub, et une kvaliteeti ei saa kontrollida, siis ometi saab valida konkreetseid tegevusi, et und soodustada: mitte liialdada kohvi- ja energiajookidega, vältida helesinist ekraani vahetult enne magamaminekut. Ja seejuures ei tasu üle muretseda ühe magamata öö pärast. Pigem võib unetunde vaadata nädalakaupa ja proovida nii, et ühe nädala peale korralikult puhata saaks. «Ühe magamata ööga teed ikka oma tulemuse ära,» tavatseb üks mu tuttav sportlane öelda. Eks see toimib teisteski valdkondades.

Et sügisstress ei muutuks talvemasenduseks

Sügise saabudes ei saa aga mööda ka hooajalisest meeleolulangusest, sagedamini talvedepressioonist. Kuigi selle nähud ei ole teiste meeleoluhäiretega võrreldes nii tugevad, tasub ikka valmistuda, teades, et keha reageerib, kui ööd lähevad pikemaks ja päikesevalgus pole nii kergesti kättesaadav. Sellega võib kaasneda D-vitamiini langus ja serotoniini ehk niiöelda õnnehormooni reguleerimine on raskendatud.

Keskendu kontrollitavale

Stressi aitab suunata ehk kõige paremini oskus vahet teha asjadel, mida saab kontrollida ja mida mitte. 

Saab otsustada leida olukordadest pigem positiivset ja õppimisväärset. Saab valida, et ei hakka tülisid lahendama üleväsinuna, näljasena või juba ette halvas meeleolus. Saab kontrollida, millist meediat tarbida ja keda sotsiaalmeedias jälgida. Saab proovida päeva aeglustada, tehes kasvõi viis minutit hingamisharjutust, vaadelda loodust või mõtiskleda, mis on hetkel hästi.

Seevastu tuleb meeles pidada, et ei saa kontrollida teisi inimesi, nende mõtteid, reaktsioone, netikommentaare. Ei saa valida ilma, vahel ka töökohta, kooli või enda sugulasi. Ja kui ei saa kontrollida, saab mõelda, kuidas nendes oludes rahu teha ja rahu leida.