Teadlased avastasid uue teguri koroonaviiruse edu taga (1)

Avastatud Nsp4 ja Nsp16 kuuluvad esimeste RNA molekulide hulka, mis tekivad siis, kui viirus nakatab uut inimest. Foto: Shutterstock

Duke'i ülikooli teadlased tuvastasid koroonaviirusel mitu «vaikivat» mutatsiooni, mis võisid sel aidata teha eduka arenguhüppe nahkhiirtelt inimpopulatsiooni. Muutused hõlmavad viisi, kuidas viirus oma RNA molekule inimese rakkudes kokku voldib.

Uus uuring tõi esile mutatsioone, mis muutsid koroonaviiruse ogade valke — mis viitab sellele, et neid mutatsioone kandvad viirusetüved olid evolutsioonis edukamad. Kuid uue lähenemisviisi abil tuvastas bioloogia järeldoktor Alejandrodr Berrio koos kolleegidega ka täiendavaid «süüdlasi», mida varasemad uuringud ei suutnud avastada.

Teadlaste teatel on SARS-CoV-2 genoomi kahes teises piirkonnas niinimetatud vaikivad mutatsioonid, mida nimetatakse Nsp4 ja Nsp16, andnud viirusele varasemate tüvede suhtes bioloogilise eelise, muutmata kodeeritavaid valke.

Valkude muutmise asemel mõjutasid muudatused Berrio sõnul tõenäoliselt seda, kuidas viiruse geneetiline materjal — mis on valmistatud RNA-st – voldib end kokku kolmemõõtmeliseks ja toimib inimese rakkudes.

Teadlased spekuleerivad, et need muutused võivad olla aidanud kaasa viiruse salakavalale levikule – enne, kui inimesed aru saavad, et neil see on.

«Nsp4 ja Nsp16 kuuluvad esimeste RNA molekulide hulka, mis tekivad siis, kui viirus nakatab uut inimest,» ütles dr Berrio. «Ogavalk avaldub alles hiljem. Nii et need võiksid olla paremad terapeutilises sihtmärgis, kuna ilmuvad viiruse elutsüklis varem.»

Uuring avaldati teadusajakirjas PeerJ.

Kommentaarid (1)